סוקרטס, המנטור הקלאסי תואר:
"כמיילדת המסייעת בחבלי הלידה של השכל בהולדת ידע וחוכמה"
קשה לתרגם מונח זה לעברית. המילים – יועץ, מדריך, מורה, חבר, חונך, אב-רוחני, רב, ועוד... כוללים כל אחד יותר או פחות מדי ממשמעויותיו.
הפסיכולוג דניאל לוינסון (1979) עסק במחקר ביוגרפי ובין היתר כתב על חייהם של מרטין לותר ומהאטמה גנדי.
חקר את חייהם של אנשים מחוגים ומעמדות שונות, תוך מעקב אחריהם בראיונות מעמיקים במשך כמה שנים.
לויסון התמקד בבגרות המוקדמת וחילק אותה לשלוש קבוצות:
כניסה לעולם המבוגרים (22 עד 28), יוצאים מהתפקיד של ילדים, עוברים להתגורר באופן עצמאי, מתנסים
ומנסים בתעסוקה, יחסי אהבה וקשרי חברות, מגלים ערכים ומעצבים סגנון חיים.
מעבר גיל השלושים (28-33), זוהי ההזדמנות לבצע שינויים "לפני שיהיה מאוחר", לעתים גם חל משבר כאשר
לא מצליחים להתמודד עם המשימות השונות.
התבססות (33 עד 40), כאן "מסתדרים" מתייצבים, משקיעים בקידום העבודה, במשפחה ובחברויות, לומדים
ליהנות משעות פנאי, בונים מעמד בקהילה, פועלים להגשמת חלומות הנעורים והופכים בין הגילים 36 ל40
לאדם בוגר.
המנגינה ממשיכה גם הלאה, אחר כך בא מעבר אמצע החיים, הכניסה לאמצע הבגרות, מעבר גיל ה 50 , שיא אמצע הבגרות ומעבר לבגרות המאוחרת.
נושא המנטור עולה בסיפור זה פעמיים. פעם כאשר נמצאים ביחסים עם מנטור ופעם כאשר הופכים להיות מנטור לאחרים בבגרות.
מנטור - חונך, יועץ, מעניק חסות ויותר מזה
יחסים עם מנטור הם המורכבים והמשמעותיים ביותר בהתפתחות בבגרות המוקדמת. ברוב המקרים המנטור/ית מבוגר/ת יותר בכמה שנים, בעלי ניסיון ועמדה בכירה יותר.
היחסים מתקיימים בדרך כלל במקום התעסוקה ואת תפקיד המנטור עשוי לקחת מורה, מנהלת, עורך, או חבר בכיר לעבודה. קשרי מנטור יכולים להתרחש גם מחוץ לעבודה, כאשר שכנים, או קרובים נוטלים תפקיד זה.
תחילה דובר בקשרי מנטור ספונטאניים ומרצון. כיום במקומות עבודה רבים, בחברות גדולות 'ממנים' או 'משדכים' מנטורים ומונטרים.
לא יפליא הדבר, לגלות כי בתוכניות כאלה, מנסים לבדוק מחקרית את צירופי מנטור - מונטר היעילים ביותר.
נהוג היה לחשוב שחשובה ההתאמה במין, במעמד וברקע תרבותי.
במיוחד הסתייגו מיחסי מינטור של בני מינים שונים, פן יסתבך הקשר במתחים מיניים או סטריאוטיפים שיש לשני המינים זה על זה ('מותק' או 'חמודה' לעומת 'שוביניסט').
לאחרונה מופיעים מחקרים המפקפקים במוסכמות אלה. אם ישנה כימיה בין השניים, אם קיימת רגישות לבעיות אפשריות, כל צרוף יכול להצליח.
המנטור גם צריך לדעת שלא תמיד הוא חייב לדעת את כל התשובות, לפעמים מספיק להקשיב.
למנטורים תפקידים רבים.
הם יכולים לפעול כמדריכים, מורים המקדמים את ההתפתחות האינטלקטואלית והכישורים המקצועיים של בני חסותם, הם יכולים גם לנצל קשרים והכרויות כדי לקדם ולדחוף לעמדות בכורה.
הם יכולים לייעץ ולהוות דוגמה חיה, אותה אפשר להעריך, להעריץ ולחקות.
אך התפקיד החשוב מכל הוא בתמיכה המאפשרת הגשמת החלום.
האמון, ההתלהבות וההשתתפות בחלום של הצעירים, מאפשר הגשמה והתפתחות.
בחברות ובארגונים רבים הגיעו למסקנה שלמידה בהקשר - כלומר תוך כדי פתרון בעיות ממשיות בעבודה ולמידה בקשר, כאשר קיימים יחסים אישיים יותר עם בעלי הניסיון, יעילים מלמידה תיאורטית במסגרת רשמית.